Havarikommisjonen har frigitt nye detaljer om helikopterulykken den 28. februar 2024 vest for Sotra.
Foto: Statens Havarikommisjon
Et Sikorsky S-92 helikopter fra Bristow, operert på oppdrag for Equinor, var involvert i en ulykke under en treningsøvelse hvor seks personer var om bord, inkludert 61 år gamle Reidun Hestetun, som omkom.
Helikopteret hadde tatt av fra Flesland og utførte SAR-trening som inkluderte bruk av en treningsbøye med radiosender og heiseoperasjoner med skipet Wilson Twisteden. På tilbaketuren for å hente opp treningsbøyen skjedde ulykken under komplekse forhold med mørke og få visuelle referanser, uten bruk av nattsynsbriller. En feilaktig aktivering av autopilotens «Mark-On-Top» modus førte til at helikopterets nese unormalt hevet seg fra forventede 10°–12° til nærmere 30°.
Til tross for besetningens forsøk på korrigering, krasjet helikopteret i sjøen og sank til en dybde på 220 meter. Etter ulykken ble to SAR-helikoptre sendt ut, og mens fem av de overlevende raskt ble reddet, ble Reidun Hestetun funnet livløs i sjøen uten en utløst redningsvest. Hun ble senere erklært død ved Haukeland universitetssykehus.
Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket at selv om helikopteret var utstyrt med oppblåsbare flottører, ble disse ikke utløst automatisk da helikopteret traff vannet, på grunn av strømbrudd forårsaket av hovedrotorbladenes sammenstøt med sjøen. Flottørene er designet for å fungere ved kontrollerte nødlandinger på vann, og dette uhellet har ført til nye internasjonale sikkerhetsregler som krever at alle S-92 helikoptre gjennomgår nødvendige tilpasninger for å møte disse kravene innen august 2025.
Har full tillit til Statens havarikommisjon
– Som forbundssekretær i SAFE og medlem i Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel, har jeg full tillit til at Havarikommisjonen vil komme til bunns i denne saken. I samarbeid med Pilotforbundet har vi i SAFE arbeidet aktivt for å fremme sikkerhet i luftfarten, og vi vil fortsette vårt engasjement for å sikre at våre medlemmer opererer under de tryggeste mulige forholdene, sier forbundssekretær Mats Thune.
– Denne ulykken og den påfølgende etterforskningen understreker viktigheten av kontinuerlig revisjon og oppdatering av sikkerhetsutstyret og prosedyrene på helikoptre. Nye regler som inkluderer krav om flyteelementer for helikoptre er publisert, og tilpasningene er satt til å tre i kraft innen 2025 for å forbedre sikkerheten for lignende operasjoner i fremtiden, sier Thune.